Magasinet
Tillbaka

Kost

Mest populära
image description

Bra bakterier kan ge bättre psykiskt hälsa

Vem du är beror på samspelet mellan din genetik, miljö och bakterieflora. Din bakterieflora styrs delvis av vad du äter, och i en ny studie upplevde personer som fick i sig nyttiga bakterier via kosten mindre ångest och depressiva symtom. 

Läs mer
image description

Vad du äter påverkar din psykiska hälsa

Psykisk ohälsa hänger ofta samman med förhöjd inflammation. Hur hög vår inflammations vi har beror delvis av vad vi äter. Anti-inflammatoriska dieter minskar depressiva symptom hos både icke deprimerade och deprimerade. 

Läs mer
image description

Undvik Keto om du vill bygga muskler

Ketogena dieter har blivit allt populärare senaste åren. Jag tycker dock forskningen pekar på att du ska undvika keto ifall målet är muskeltillväxt.

Läs mer
image description

Järnbrist: vanligt och kännbart

Kvinnor i barnafödande ålder löper risk för järnbrist. Detta leder till trötthet och nedsatt mental kapacitet, men går att motverka med hjälp av järntillskott. Om du ständigt känner dig trött, utan att det finns en självklar anledning till detta, kan det vara värt att besöka vården och testa dina järnnivåer.

Läs mer