Magasinet
Tillbaka

Kost

Mest populära
image description

Varför skräpmat är dåligt för dig

Mat kan vara onyttig av flera olika anledningar. Näringsfattig mat innehåller mycket energi men lite mineraler, vitaminer, proteiner, fibrer, fetter och andra ämnen som kroppen behöver. En kost som till stor del utgörs av näringsfattig mat, gör antingen att man missar en mängd viktiga ämnen, alternativt måste man äta för mycket, varpå viktuppgång är ett faktum.

Läs mer
image description

Periodisk fasta eller kaloriunderskott

Periodisk fasta innebär att du en till flera dagar per vecka inte äter någonting alls eller pytte lite. Metoden funkar och för viktnedgång är det lika bra som den mer traditionella metoden där du varje dag ligger på ett kaloriunderskott.

Läs mer
image description

Påminnelser om mat ökar risken för viktuppgång

Suget efter mat beror delvis på exponering för ledtrådar som påminner oss om att godsaker finns nära till hands. Tillhör man den grupp vars hunger påverkas kraftigt av dessa mat-ledtrådar så ökar risken för viktuppgång.

Läs mer
image description

Minska sötsuget med tankens kraft

Tanketekniker som att tänka på de positiva med att låta bli att äta någon form av skräpmat funkar. Tillämpa detta och stärk de delar i hjärnan som möjliggör impulskontroll.

Läs mer
image description

Sötningsmedel är inte hälsofarligt

En nyligen utförd forskningsgenomgång visar att sötningsmedel inte försämrar hälsan. Det verkar därmed som sötningsmedel är ett bra alternativ för den som vill undvika socker och kalorier.

Läs mer
image description

Är ett högt proteinintag nyckeln till viktnedgång?

Är ditt mål att gå ned i, eller behålla din, vikt? I så fall kan ett högt proteinintag vara till hjälp. Personer som äter mer protein går ner mer i vikt, bränner mer fett och går upp mindre i vikt efter viktnedgång jämfört med personer som inte ökar sitt proteinintag.

Läs mer
image description

Ät nötter för bra viktreglering

Nötter innehåller bra fetter, proteiner och fibrer och leder trots det mycket höga energiinnehållet inte till viktökning. Personer som fått upp till 500 kcal extra av nötter dagligen går inte upp i vikt. Individer med hög nötkonsumtion har i regel också än hälsosam vikt.

Läs mer
image description

Bli friskare med vitamin-D

Vitamin D-tillskott leder till lägre risk för luftvägsinfektioner. Effekten är som störst om du har låga vitamin D nivåer.

Läs mer
image description

Bygg muskler när du sover!

Caseinprotein före läggdags gör att nybildning av proteiner i musklerna går snabbare. Du kan få bättre resultat av samma styrketräning om du använder caseintillskott.

Läs mer
image description

Stärk ditt immunförsvar genom smarta matval

Tillräckligt av makro- och mikronäringsämnen behövs för att underhålla vårt immunförsvar. Ny forskning har också börjat kasta ljus på andra ämnen som verkar ha potential att göra oss friskare.

Läs mer
image description

Bra bakterier kan ge bättre psykiskt hälsa

Vem du är beror på samspelet mellan din genetik, miljö och bakterieflora. Din bakterieflora styrs delvis av vad du äter, och i en ny studie upplevde personer som fick i sig nyttiga bakterier via kosten mindre ångest och depressiva symtom. 

Läs mer
image description

Vad du äter påverkar din psykiska hälsa

Psykisk ohälsa hänger ofta samman med förhöjd inflammation. Hur hög vår inflammations vi har beror delvis av vad vi äter. Anti-inflammatoriska dieter minskar depressiva symptom hos både icke deprimerade och deprimerade. 

Läs mer
image description

Undvik Keto om du vill bygga muskler

Ketogena dieter har blivit allt populärare senaste åren. Jag tycker dock forskningen pekar på att du ska undvika keto ifall målet är muskeltillväxt.

Läs mer
image description

Järnbrist: vanligt och kännbart

Kvinnor i barnafödande ålder löper risk för järnbrist. Detta leder till trötthet och nedsatt mental kapacitet, men går att motverka med hjälp av järntillskott. Om du ständigt känner dig trött, utan att det finns en självklar anledning till detta, kan det vara värt att besöka vården och testa dina järnnivåer.

Läs mer